plant schaduw boom.jpg

GROEI

Groepsvorming en persoonlijke ontwikkeling

Voor wie:
Voor leerkrachten en leerlingen

Hoe zorg je als school samen met het kind en de ouders voor een omgeving waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen? Daar komt veel bij kijken:
- Een omgeving waarin hij/zij zich prettig en gezien voelt
- Een omgeving waar een veilige sfeer heerst om te kunnen leren
- Inzicht in je je eigen weg om je doelen te bereiken
Om deze verschillende voorwaarden op organische en speelse manier te helpen creëren, ontwikkelde Colourwoods 3 creatieve tools.
 

  • Mijn wereld, jouw wereld

Een klas is net als een stad of een land willekeurige samenstelling van verschillende mensen die samen moeten leven. In zo'n groep is het belangrijk dat iedereen verschillend mag zijn en dat er tegelijkertijd een gevoel van verbondenheid ontstaat. Dit project stimuleert dit proces. Elk kind krijgt een eigen 'landje' om daar zijn/haar identiteit aan te geven. Samen vormen al die verschillende landjes een wereld. Zo wordt op een speelse manier de bonte eenheid verbeeld. 

Het project bestaat uit twee of drie lessen en is geschikt voor alle groepen. Het resultaat kan een wereld zijn, die
in de klas hangt, maar het kan ook groter worden toegepast. Zo is onlangs in KC Leeuwesteyn een wereld gemaakt voor de hele school. Daarbij is ook de mascotte van de school in het kunstwerk meegenomen.









 

 

  • Balans in de Jungle

De 'norming and storming' fase zou eigenlijk voorbij moeten zijn, maar er is nog niet genoeg rust in de groep. De apen op de rots vechten nog om het leiderschap, er worden mensen gepest en/of er is meidenvenijn. Via een creatieve opdracht waarbij diereigenschappen centraal staan, maken we een organogram van de klas. In een
kringgesprek wordt besproken hoe de kinderen elkaar kunnen helpen om in deze kleurrijke dierenjungle een fijne sfeer te neer te zetten. 
Belangrijk uitgangspunt van dit project is dat geen kind het fijn vindt als er onrust is in de klas. Zelfs de 'rebellen', die gedragsmatig uit de bocht vliegen, willen dit niet. Omdat ze vaak worden aangesproken op hun gedrag, krijgen ze het 'frame' van lastige leerling, terwijl zij vaak vanuit 'overleven' in deze rol schieten. Net als in de jungle.
De kracht van dit project is dat op een speelse manier kinderen reflecteren op hun eigen gedrag en elkaar
feedback geven. Zo wordt het probleem van binnenuit aangepakt. De tools die de kinderen krijgen en het organogram zijn het hele verdere schooljaar (en langer) bruikbaar.








 
​​

  • Mijn weg

Hoe maakt een leerling zijn/haar leerdoel op een inspirerende manier zichtbaar? 
In dit project worden de leerlingen eerst geholpen om na te denken over een leerdoel dat ze willen bereiken. Dat kan op een cognitief vlak zijn, maar ook op sociaal emotioneel of op een ander gebied zijn. De kinderen moeten dit concreet maken en formuleren. Ook denken ze na over één of twee tussendoelen. Deze les kunnen wij verzorgen of kan als voorbereidende les door de leerkracht worden gegeven.
Hierna volgen twee creatieve lessen, waarin een landschap wordt geschilderd met daarin een perspectivische weg.  Aan het einde wordt het doel verbeeld. Ook maken we tijdens deze lessen een foto van de leerling, alsof hij/zij op de weg loopt. Deze printen we uit en plakken we op de weg. Dit geeft de startsituatie aan. Als in de loop van het schooljaar een tussendoel is bereikt, wordt een nieuwe foto gemaakt die (met het perspectief van de weg mee) opschuift over de weg. Aan het eind staat het kind lachend bij het leerdoel. Zo wordt een doel de mooie weg ernaar toe op speelse manier zichtbaar.

Neem voor meer informatie gerust contact met ons op!

Groepsvorming en persoonlijke ontwikkeling

De wereld van Leeuwesteyn.jpg